Mellokrönika del 3

Wow! Till och med jag skulle mer än gärna kunna tänka mig att spendera en kväll vid en brasa i en kåta om Jon-Henrik var där med sin jojk! Så oerhört stort! Så oerhört mäktig och fin!

Jag skulle nog kunna göra en hel krönika om bara Jon-Henrik och hans underbara jojk. För helt ärligt så bestod väl denna deltävling av sex förband och sedan ett storslaget huvudnummer med Jon-Henrik. Jag tycker det vore så fint om vi skickade ett riktigt ursvenskt nummer till Eurovision. Detta är helt klart en av mina absoluta favoriter till att vinna finalen. Jag är dessutom väldigt glad att mina tippningar äntligen går in. För nästa vecka måste min favorit gå vidare!

När det gäller de andra låtarna så var det väl ingen som var dålig men heller ingen som ens var i närheten av att hota Jon-Henrik. Isa som knep den andra finalplatsen var en liten poppig färgklick som spred glädje och gav liv till de annars ganska platta och raka bidragen.  Flera av låtarna var dessutom väldigt svårbegripliga. Texten till Insomnia kändes lite udda. Hur gick snacket tro när de skrev den? ”Vi tar ett udda ord som låter coolt bara och så lägger vi till lite rader runt om!” Kristin Amparos låt har hyllats väldigt nu innan av kritiker och den har jämförts med andra stora schlagerballader så som Moving on. Men de är inte snällt mot Sarah Dawn Finer! Det händer ingenting i I See You.
Andreas Weises låt var ganska medryckande men diskussionen i soffan i kväll mellan mitt mellosällskap var vad han egentligen ville med texten. Var han förbannad eller ville han hylla någon? Att Ellen Benediktsson åkte ut tyckte jag var lite kul. Ja, jag är lite skadeglad. När någon verkar så självsäker och kaxig tycker jag det är kul när de får tryckas till lite. Självsäker med ödmjukhet är en bättre kombination. Andreas Johnson tyckte själv att detta var den bästa låten han varit med i mello med. Jag kommer nu ca en halv timme senare knappt ihåg den ens. Så tyvärr kan jag inte hålla med.

Men sen måste jag undra lite över öppningsnumren i deltävlingarna. Borde inte de vara pampiga? En riktig rivstart liksom! Kändes väldigt lamt i dag. Men programledarna är verkligen grymma! Tycker vi kan köra något vartannat år system med Sanna & Robin och Gina & Sarah Dawn Finer.

Men kvällens gåshud och myskänsla är självklart Jon-Henriks Jag är fri (Manne leam Frijje)! Längtar till finalen! Men först ska jag och dottern ladda för en underbar kväll med goa vänner i Örebro där jag äntligen ska få höra en låt igen som jag väntat på i ett halvår!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: