Cellförändringar

Fredagen innan jul fick jag mina sista provsvar och de visade cellförändringar igen. Jättekul besked tre dagar innan julafton...
I fredags var jag inne på sjukhuset igen för att prata om proverna och det visade sig att det var svårdefinerade  cellförändringar. Vilket innebar att det inte behövde vara cellförändringar utan också kunde bero på en infektion i kroppen. Så i fredags tog de nya prover samt att jag fåt tabletter ifall jag har någon infektion. Så om de nu visar sig att det ger utslag på de tester jag tog i fredags ska jag in ytterligare en gång till och ta prover eftersom jag då blivit behandlad mot ev infektion då så ska inte det störa. Skulle det sedan då visa cellförändringar på tredje provet så är det cellförändringar och då tar de bort de.
På fredagmorgonen målade jag upp någon mardrömsbild om hur de skulle göra i fall det var cellförändringar igen. Jag tänkte att det gick säkert inte att ta bort den biten lika lätt då som man kunnat gjort innan på livmoderhalsen och att man då säkert var tvungen att få cellgifter. Vidare gick givetvis tankarna vad som då händer. Jag skulle med all säkerhet tappa allt hår och peruker är säkert jättedyra så de skulle jag ine ha råd att köpa någon osv... Snacka om att tänka 30 steg iförväg...
Det visade sig i alla fall att om jag har cellförändringar så kan man precis som innan ta bort den lilla biten. Antingen genom en liten enkel operation eller att man bränner med laser.
Håret blir kvar och någon peruk behöver jag inte! Tacka ... för de.
Tänk om jag kunde lära mig att ta de lugnt och ta en sak i taget...
 
Läkaren berättade också att man kan testa om jag har dessa virus kvar som orsakat min cancer. De var ju tydliga med från början att de inte kan garantera att virusena försvinner i och med operationen. Eftersom dessa virus är väldigt aggresiva och kan "simma runt" i flera delar av kroppen.
Men hon ville inte ta dessa prover nu. Dels för att det kan ge utslag så här långt efter operation, även ifall alla virus "åkt med" eftersom de är så aggresiva. Och dels för att det ändå inte går att göra något ifall de är kvar. Mer än att hålla koll på det och ta bort ev cellförändringar och hoppas att inget hinner utvecklas mer...
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: