Förbannad och besviken!

Nu är jag fruktansvärt förbannad och irriterad! Menar givetvis de nya lärarlönerna! Katastrof!!! Jag fattar väl jag också att vi inte skulle få 10.000 mer i månaden direkt. Men på sikt måste vi komma i kapp och det gör vi deffinitivt inte med de nya lönerna!
Anledningen till just summan 10.000 är att om man jämför snittet på en lärarlön med övriga i sammhället som har lika lång högskole/universitetsutbildning så ligger vi 10.000 kr efter! Har hört flera som ifrågasatt en höjning på 10.000 kr men vet ni egentligen vad vi tjänar??? För att tala i klarspråk... Jag har 3 års utbildning på gymnasiet  med inrikting barn och fritid pedagogiskt ledarskap samt 4 års utbildning på högskolan som gett mig en lärarexamen (och ett saftigt CSN-lån)  samt att det snart är 7 år sedan jag började att arbeta som lärare...Tänk gärna en gång utifrån din egen utbildning, erfarenhet och lön... Vad tror du jag har i lön???  Jag har i dag 21.850 kr innan skatt... Någon som är imponerad och sugen på att bli lärare??? Visst låter det bra att övriga i snitt ska få 2.6% i lön och vi lärare får hela 4.2 %... Men tänk ett steg till! Den nya höjningen innebär för mig ca 917 kr i månaden!!! WOW!!! Om man tänker en ingengör som gått ungefär lika länge som mig på högskolan och kanske har en grundlön på ca 35.000 i månaden... Vad får den i höjning med 2.6 % i höjning??? 910 kr!!! WOW, vi får hela 7 kr mer i månaden!!! De va den höjningen de som skulle visa att vi lärare är viktiga!
Är det någon som kan komma på ett jobb som är viktigare än lärare??? Vi utbildar våra barn, våra barn som ska bli vuxna och bli lastbilschauffören och transportera runt allt vi behöver för att överleva, våra barn som ska bli läkare för att ta hand om alla som blir sjuka, våra barns om ska bli ekonomer för att få vårat land ekonomi att funger mm mm. Men tror ni att ett enda yrke skulle fungera om ingen gått skolan innan??? Kom gärna med ett enda yrke som är viktigare än lärare!!!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: