Nyårskrönika



Tänkte mig försöka på en nyårskrönika i ord och bild. Ett väldigt händelserikt år som har varit ganska tufft men det har givetvis haft en hel del underbara stunder också!

Januari var en månad med mycket sammandragningar. Tyra blir blöjfri och vårt nya sovrum blir klart. Pinsamt att erkänna men jag lyckas på samma helg att få bältesböter och bli fotograferad av fartkameran. Freyja kom äntligen hem och jag bestämmer mig för att sluta med partylite.

Februari var en snurrig månad. Jag hade en hel del förvärkar och får gå hem på fp tidigare. Passade ju dock ganska bra med OS. Peter Forsberg var givetvis fanbärare! Vem skulle annars varit de liksom?! Jag började att sälja rabdido och det smög omkring varg i Fridenetrakterna! Melodifestivalen drog igång och jag satt givetvis bänkad varje lördag. Snuttan och jag var på bio för första gången, Prinsessan och grodan. Jag får bekräftat mina misstankar om att Ossian ligger i säte. Fick först lite panik men kom nog på att det var lite "bra" eftersom Snuttans förlossning gick så fort. Nu skulle det nog ta lite mer tid och vi skulle då hinna in till förlossningen. Föräldragruppen började och jag kände mig jääääätttte gammal!


Mars är den värsta och bästa månaden på året! Vi åker in till antenatalen i tron om ett vändningsförsök men kommer hem med beskedet att något är fel men de vet inte vad. Vi får åka in dit 2-3 gånger i veckan på olika mätningar. Ossians rum blir klart lagom tills det att läkaren planerar att snitta mig i slutet av mars. En gravidfotografring han vi precis med, innan jag istället blir akutsnittad den 15:e och världens finaste lille kille föds. UTAN några fel! Final i melodifestivalen och Anna Bergendahl tar hem segern (fel låt vann). Tyra får sitt första kärleksbrev.


April är helt klart den tuffaste månaden på året. Känslan av att vara en värdelös mamma som inte kan ta hand om sina barn spökar då jag näst intill är helt sängliggandes. Fick en riktig deppression och framför allt med känslan "när det inte blir som det var tänkt". Tyra upptäcker fotograferingens glädje. Ossian är väldigt dålig och det första bråcket upptäcks, så på hans 1 mån dag blir det akut färd till drottning Silvias i Göteborg för operation. Tattuerar in Ossians namn. Månaden avslutas med att Ossian får göra operation nr 2. Tyra har nu på 1½ månad blivit hastigt lämnad hos mormor tre gånger. Kändes inge vidare!


Maj börjar vi komma på fötter. Tyras hamster, Mimmi, dör. Ossian rider första gången och vi rymmer till Astrid Lindgrens värld en helg och bor på hotell! Tyra är på scen med Prussiluskan och sjunger "Manboy"


Juni kommer värmen ordentligt och man får lite ny energi. Nationaldagen firar vi på Fästningen i kbg med Rebecka och Mattias. Snuttan hoppade hoppborg och vi hade picnik vid vättern. Ossian datar Ebba och valparna hos svärföräldrarna föds. Fredrik är borta och jobbar i fem veckor. JOBBIGT!!! Prinsessbröllopet äger rum och vi firar midsommarafton i Korsberga med fam Larsson och Bood. Å jag passar på att fria och får ett JA! Bloggen fyller 1 år och det firas med bloggkalas. Mini zoo blir välbesökt och vi spenderar många dagar på Hjobadet.


Juli är den månaden då Ossian döps hemma i trädgården i strålande solsken. Vi solar och badar och jag klippte Ossian vilket ledde till "upplopp" på bloggen. Vi grillade i blikstorp med Jenny och Freja. Tyra leker mamma med sina dockor och ammar dem ofta! Vi testar på babysim med Ossian på egen hand i falköping och våran trädgård blir nytt hem för en ensam liten grävlingbebis. Det haglar värre än värst och vårat tak på altanen blir som ett durkslag. Ossian får börja med välling då han slutat att gå upp i vikt. Vi har en familjedag och fiskar i hökensås med familjen Svensson/Klint och Alfredsson/Lätt.


I Augusti fyller Tyra 3 år och har sitt första kalas. Vi lånar Rebeckas husvagn och åker till vårt nya favoritställe Falkenberg. Tyra blir "stor tjej" och börjar på humlan. Jag och Ossian bor på hotell i helsingborg och går på första Rabdidoträffen. Anmäler kss för felmätningar i samband med Ossians förlossning och vi (jag) har nu börjat att landa igen. Vi köper ny bil och husvagn. SLA skriver om våran anmälan och vi hamnar på framsidan. Vi åker till Sommarland men ger upp efter ett par timmar då det bara spöregnade hela tiden! Tyra börjar på dansskolan vilket var en succe och det ska hon givetvis fortsätta med. Ullared blir besökt tre gånger! Vi inviger våran husvagn med en till helg i Falkenberg.


September var det dags för val och man får skämmas för svenska befolkningen!  Ossians astma konstateras efter tre svängar till KSS med andningssvårigheter. Vi gipspysslar och Tyra målar sin första huvudfoting. Jag går med i Fotofundrorna och första temat var höst. Jag och Snuttan tog några ridturer tillsammans på Freyja. Jag har nu lyckats gå ned 13kg.


Oktober hade vi loppis på park. Jag får det första normala cellprovssvaret. Gör äntligen ett syntest men har fortfarande inte fått tummen ur och köpt glasögon. Idolfinalerna börjar och sitter givetvis klistrad framför tv:n. Börjar skissa på en ny bloggdesign och jag blir Miss dee ambassadör. Vi myser till det och grillar i kakelugnen. Vi är hos Freyja och myser och rider. Hjos största händelse på många är blir när det är Prinsessbesök och samma dag fyller Arken 10år. Jag kontaktade min pappa för första gången på över 4 år. Jag är och spelar boule tillsammans med jobbet. Ossian får sin första tand och det ställer till det ordentligt! Vi leker och gungar på lekplatsen i Blikstorp. Prematurbandet släpps till försäljning och vi beställer genast varsitt!


 I November var det Mammas kalas och Tyra "bakade" tårtan. Ossian gör pricktest och jag köper min nya mobil. Ossian ligger på sjukhus i nästan en vecka pga uttorkning. Hans mage fixade inte riktigt att få tänder. Åker buss till Hjo för att göra något lite extra. Jag och Rebecka tar med oss mina små till Fotografering på ikea. Ossian vaknar 3-4 på mornarna. Ossian får svårt att andas på arken och vi vägras hjälp på vårdcentralen. Den läkaren fick höra ett och annat! Ossian lär sig krypa och han flyttar till eget rum. Tyra julbakar och det blir den godaste fikan någonsin! Snön vräker ner!!!


December var en riktig otursmånad där jag blev dålig, köket brann, jag blir uppsagd från rabdido, bilen går sönder, jag ramlar i trappan och slår i ryggen och nacken, Ossians går ner i vikt och hans medicin tar slut och är restnoterad från tillverkaren. Men det är ändå december som är den månaden då jag ändå känner mig psykiskt gladast och jag kan säga att deppressionen efter förlossningen är borta! Julkalendern är i full gång här på bloggen och Jay smith vinner, å på min födelsedag och allt! Tyra går på sitt första barnkalas och det är Dansavslutning. Jag och Ossian fikade med min pappa. Vi får äntligen tummen ur och badar för första gången på nya arenabadet. Snuttans luciatåg var så mysigt och även Ossian gör luciatågsdebut. Jul blir riktigt mysig och jag och min lillebror går på 3D bio för första gången. Nyår firas med morbror med familj och vi har bestämt att 2011 SKA bli ett bra år!

Birgitta
2010-12-31 @ 09:51:19

Väldigt bra sammanfattning av året.

Önskar er all lycka på det nya året och att det blir ett bra 2011.

Kram Birgitta

Sandra och Anton
2010-12-31 @ 10:32:50

Trots alla motgångar kan man läsa glädje och lycka i allt du skriver. Det behövs en stark människa för att klara detta. Hoppas 2011 blir helt underbart för hela familjen. Massa kramas Sandra och familjen i Värsås

Fröken M
2010-12-31 @ 12:41:27
URL: http://frokenmela.se

2010 var ett underbart år och 2011 ska bli bättre !! GOTT NYTT ÅR :) kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: